VUCA- és BANI képzés - Válságokra hangolva - Üzleti növekedés és biztonság a bizonytalanság korában

Világunk visszafordíthatatlanul gyorsul és változik. Geopolitikai feszültségek, járványok, gazdasági hullámok, állami beavatkozások és a mesterséges intelligencia robbanásszerű térnyerése újraírják a játék szabályait – gyakran egyszerre.
VUCA- és BANI képzés - Válságokra hangolva - Üzleti növekedés és biztonság a bizonytalanság korában

Ez a környezet nem csupán nehezebb: másfajta gondolkodást és tudatos felkészülést követel meg. Ma már nem elég „jó ötleteket” gyártani: a vezetőknek és csapatoknak egyszerre kell védeniük az üzletet és hajtóerőt építeniük. Ebben a kettős célban nyújtanak valódi segítséget a gyakorlatorientált üzleti képzések.

VUCA- és BANI képzés Magyarországon

A VUCA/BANI készségek megtanításában kétféle partner lehet igazán hasznos: azok a nagy, globális képzők, amelyek bevált metodikákat és skálázható programokat hoznak (vezetői mindset, változásmenedzsment, reziliencia), és azok a hazai, iparági tapasztalattal rendelkező szolgáltatók, amelyek lokalizált, valós esettanulmányokra épülő gyakorlatokat adnak.

Hazai viszonylatban is találunk tapasztalt szereplőket: a VUCA- és BANI Mindset vállalati képzés a Develor csapatával például kifejezetten vállalati környezetre szabott, gyakorlatorientált modulokat és szervezetfejlesztési megoldásokat kínál.

Hogy írható le egyszerűen a világban végbemenő folyamatos változások és ebből fakadó bizonytalanság?

VUCA és BANI. Persze alighanem sokaknak ezek a kifejezések önmagában így nem sokat mondanak. Akinek igen, már egy fokkal könnyebb dolga van. A változást ugyanis ezzel a két hasznos, rövid betűszóval lehet igen gyorsan megragadni.

A VUCA kifejezés (Volatility – változékonyság, Uncertainty – bizonytalanság, Complexity – összetettség, Ambiguity – kétértelműség) a 20. század második feléből, a hidegháború korából származik, ami egyfajta katonai stratégiaként szolgált, majd az üzleti életben is átvették. Inkább tehát egy a külső hatásokra reflektáló folyamatról van szó.

A BANI (Brittle – törékeny, Anxious – szorongó, Nonlinear – nemlineáris, Incomprehensible – érthetetlen) már egy kicsit újabb fogalom. Napjaink kihívásaira reflektál, inkább befelé, az egyéni felé fordul. A háborúk sajnos néhol maradtak, de jöttek olyan újabb kihívások is az életünkbe azóta, mint az internet, a technológiai változások és például a mesterséges intelligencia. Ezeket nem lehet figyelmen kívül hagyni, és reagálni kell rájuk üzleti szempontból is, megújulni, integrálni az újdonságokat a legnagyobb viharban és káoszban is.

Gyakorlati lépések a VUCA- és BANI Mindset bevezetéséhez

Az induláshoz érdemes egy gyors auditot: térképezzük fel a legsebezhetőbb folyamatokat és kompetenciákat. Ezután priorizáljunk – kommunikáció, üzletfolytonosság és vezetői készségek első körben. Indítsunk pilot modulokat különböző vezetői szinteken, mérjük a hatást (döntési idő, ügyfélpanaszok, alkalmazotti elégedettség), majd skálázzuk a bevált gyakorlatokat. Fontos, hogy a képzés mellett épüljön be a szervezetbe a folyamatos frissítés: rendszeres briefingek az AI-ról és a szabályozási változásokról, valamint visszajelzési körök, amelyek finomítják a tananyagot.

Kapcsolódó cikkek

Ezek voltak hiánycikkek a Covid idején

Ezek voltak hiánycikkek a Covid idején

A legtöbben már észrevették: a Corona nemcsak a lezárás miatt nehezíti meg a vásárlást számunkra. Sok árut vagy termékcsoportot nehéz beszerezni. Mi hiányzik pontosan és mi az oka?

Hol és hogyan érdemes vásárolni, ha spórolni szeretnénk?

Hol és hogyan érdemes vásárolni, ha spórolni szeretnénk?

A takarékosság és spórolás napjainkban gyakorlatilag minden háztartásban központi kérdéssé vált.

Tényleg a tornacipő az új befektetési forma? Ismered a StockX-et?

Tényleg a tornacipő az új befektetési forma? Ismered a StockX-et?

Az edzőcipőt már szinte értékpapírként adják-veszik a neten. A legnagyobb online sneaker börze, a StockX már dollármilliárdos értékkel bír.